Gå til hovedinnhold
Alle samlingerHjelpeartiklerMøter
Digital avstemning i møter
Digital avstemning i møter
Kjetil Ek avatar
Skrevet av Kjetil Ek
Oppdatert over en uke siden

Hvis du ønsker at deltagere i møter skal stemme digitalt på sakene så er dette enkelt å sette opp i Bård.

Skru på digital avstemning i et møte

I Bård er det hovedsakelig to måter å gjennomføre et møte:

  • Fysiske møter/videmøter: Da avholdes det et tradisjonelt møte, enten fysisk eller på video, eller en kombinasjon.

  • Heldigital styrebehandling: Da er det ikke et møte, men deltagere kan logge seg inn og stemme i løpet av en periode (f.eks. en uke).

For heldigitale møter blir avstemning automatisk aktivert, siden dette er eneste måte å stemme på saker for disse møtene.

I de tradisjonelle møtene må du skru på digital avstemning hvis dette skal brukes. Hvis alle sitter i et møterom eller i et videomøte er ikke dette vanlig, men hvis man f.eks. har mange deltagere i møtet så kan det være fornuftig likevel.

Legg inn avstemningsalternativer på sakene

Når du legger til en vedtakssak og digital avstemning er aktivert, får du spørsmål om hvilken type avstemning du vil ha. Velg Standard hvis det kun skal være mulig å stemme for, imot eller blankt.

Hvis det skal stemmes på ulike alternativ (f.eks. ulike personer) velger du Egendefinert og legger inn alternativene.

Følg med på avstemningsresultater

Som superbruker kan du følge med på hvor mange/hvem som har stemt på sakene.

Hvem kan stemme

Hver deltager kan ha en eller flere stemmer. Avhengig av om det er et styremøte eller generalforsamling/årsmøte vil antall stemmer beregnes automatisk ut fra f.eks. rollen til deltageren, eller hvor mange aksjer/medlemskap deltageren har.

Dette kan du overstyre i deltagerlisten hvis antall stemmer ikke er riktig:

Hvordan ser det ut for de som skal stemme?

Deltagere logger seg inn ved å bruke linken de får på e-post. På saker med avstemning kan de enkelt legge inn sin stemme.

Deltagere kan enkelt stemme fra mobilen:

Se mer informasjon om hvordan dette ser ut for møtedeltagere her.

Registrere stemmer manuelt

Superbrukere kan registrere stemmer på vegne av deltagere i møtet som av en eller annen grunn ikke vil/kan stemme digitalt.

Gå inn på deltageroversikten:

Finn deltageren, og velg Registrer stemmer for deltager.

Det vil registreres at det er administrator som har registrert stemmer på vegne av deltageren.

Hva skjer med resultatet av avstemningen?

Når møtet er ferdig, går du gjennom sakene for å ferdigstille vedtakene. På vedtakssaker får du et valg om å sette inn resultatene fra avstemningen i vedtaksteksten.

Du kan også sette inn resultatene fra avstemningen via menyen over avstemningen:

Når du har ordnet dette på alle saker med avstemning, vil du få mulighet til å sende referatet til gjennomlesning eller direkte til signering.

Svarte dette på spørsmålet?