Når du skal signere et dokument i Bård, får du en e-post med lenke til signeringen. Du vil også se et varsel når du logger inn.
Hvis organisasjonen du er tilknyttet har aktivert både signering med BankID og vanlig digital signatur vil du også få opp et valg om hvilken metode du vil bruke.
Når du starter signeringen, vil du bli tatt gjennom flyten for signering via BankID. Der får du mulighet til å lese gjennom dokumentet før du signerer.
Når du er ferdig med å signere får du en bekreftelse fra Bård. Hvis den som har sendt dokumentet til signering har valgt å sende en kopi til alle undertegnere vil du få tilsendt en lenke til det signerte dokumentet når alle har signert.
Vanlige spørsmål og svar om signering med BankID
Jeg husker ikke BankID-passordet mitt
Du kan endre passordet i din BankID-app, men har du brukt feil passord for mange ganger så vil denne bli stengt og du vil bli nødt til å ta kontakt med din bank for å få rettet opp problemet.
Jeg får en feilmelding med en tallkode (f.eks 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b1, 20c1 m.m.)
Disse feilmeldingene betyr normalt at det er en teknisk kommunikasjonsfeil mellom deg og BankID. Prøv å lukke nettleseren og åpne den på nytt, eller bytt til en annen nettleser. Du kan også prøve å restarte nettverksruteren din, eller forsøke å signere gjennom en telefon eller en annen enhet.
Du kan teste din BankID ved å bruke testverktøyet.
Hvordan bruker jeg BankID på mobilen
Bruk BankID-appen for å signere med mobilen. Les mer om hvordan du aktiverer BankID-appen her. Den gamle metoden BankID på mobil ble faset ut i løpet av 2024 og er derfor ikke tilgjengelig lenger.
BankID virker ikke
Hvis BankID har tekniske problemer så vil du bli bedt om å prøve igjen senere. Sjekk eventuelt BankID status for å se om det er noen pågående kjente problemer.
En av de som skal signere har ikke tilgang til BankID
Les mer om signering uten BankID.