Du kan bruke BankID for å signere dokumenter i Bård. Du kan enten bruke en kodebrikke eller BankID på mobil, hvis dette er aktivert hos banken din eller på telefonen.
Når du skal signere, starter du med å legge inn fødselsnummeret ditt.
I neste steg foreslår BankID automatisk den innloggingsmetoden du brukte sist, for eksempel BankID på mobil. Hvis du heller vil bruke en annen metode, kan du trykke på «Velg annen BankID» for å se og velge blant de andre alternativene som er tilgjengelige for deg.
Du må også bekrefte med BankID passordet ditt for å signere
Jeg husker ikke BankID passordet mitt
Du kan endre passordet ved å kontakte banken som har utstedt passordet, eller ved å logge inn på Min BankID her: https://www.bankid.no/privat/
Jeg får en feilmelding om BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b1, 20c1
Disse feilmeldingene betyr normalt at det er en teknisk kommunikasjonsfeil mellom deg og BankID. Prøv å lukke nettleseren og åpne den på nytt, eller bytt til en annen nettleser. Du kan også prøve å restarte nettverksruteren din, eller forsøke å signere gjennom en telefon eller en annen enhet.
BankID på mobil er ikke tilgjengelig
Normalt vil du få opp BankID på mobil som et alternativ etter at du har lagt inn fødselsnr ditt. Hvis du ikke får det opp kan det tyde på at det er noe feil med oppsettet av BankID på mobil, og du må sannsynligvis kontakte banken din for å rette dette.
Du kan sjekke status for din BankID ved å logge inn på Min BankID her: https://www.bankid.no/privat/. Der skal du f.eks. kunne se status for avtalene dine. Det kan f.eks. se slik ut:
Du kan også teste om det fungerer ved å bruke dette testverktøyet fra BankID: https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/test-din-bankid---autentisering/
Bruk den nye BankID appen
BankID på mobil fases ut i løpet av 2022. Da kan du bruke den nye appen til BankID for å signere uten en kodebrikke. Les mer om hvordan dette aktiveres hvis du ikke allerede har gjort dette her:
BankID er ikke tilgjengelig
I perioder har BankID vært ustabilt, og de anbefaler å prøve igjen litt senere. Det skal normalt opplyses om på denne siden hvis de har noen kjente pågående problemer, så sjekk gjerne der hvis det ikke virker akkurat nå:
En av de som skal signere har ikke tilgang til BankID
Les mer om signering uten BankID.