For å gjøre det enklere å sende inn aksjonærregisteroppgaven, og for å kunne beregne hva hver aksjonær har betalt for aksjene de eier, er det lurt å registrere beløp når det legges inn transaksjoner i aksjeeierboken.
Inne på en aksjonær kan du se inngangsverdien for aksjene til hver aksjonær. Denne beregnes basert på hva aksjonæren har betalt for aksjene de eier. Når aksjer selges/overdras til en annen aksjonær brukes FIFO-prinsippet for å bestemme hvilke aksjer som selges først.
Hvilke beløp registreres
Hvilke beløp som kan registreres avhenger av hvilken type transaksjon det gjelder. For en kapitalforhøyelse vil man f.eks. både registrere pålydende verdi per aksje, overkurs per aksje og sum per aksje.
Registrer alltid beløp per aksje, så vil Bård beregne summen basert på antall aksjer og de forskjellige beløpene.
Pålydende verdi per aksje
Pålydende verdi er normalt lik for alle aksjene i selskapet. Bård henter derfor beløpet fra det som er lagt inn under Innstillinger \ Aksjeeierbok, og du trenger normalt ikke registrere det manuelt.
Det er mulig å ha forskjellige pålydende verdi også hvis det f.eks. er gjennomført en kapitalforhøyelse med økning av pålydende. Derfor er det mulig å korrigere transaksjoner hvis det ligger feil verdi på noen av transaksjonene.
Overkurs per aksje
Overkurs kan registreres på enkelte transaksjonstyper, f.eks. kapitalforhøyelse.
Pris per aksje / Sum per aksje
Prisen for hver aksje i forbindelse med transaksjonen, f.eks. salgsprisen per aksje ved et kjøp/salg, eller tegningskursen ved en kapitalforhøyelse.
Korrigere beløp på eksisterende transaksjoner
Hvis det er lagt inn feil beløp på en eksisterende transaksjon kan du gå inn i på transaksjonen og redigere beløpene der. Finn igjen transaksjonen i transaksjonslisten, eller ved å se på transaksjoner for en enkelt aksjonær.
Klikk på transaksjonen du skal redigere og trykk på redigeringsikonet.
Når du har oppdatert verdiene vil Bård beregne inngangsverdi på ny for aksjonæren transaksjonen gjelder.
Notater og dokumenter
For mange transaksjoner er det lurt å laste opp dokumentasjon for transaksjonen, f.eks. en sluttseddel. Dette kan lastes opp under Dokumenter når du registrerer transaksjonen.
Hvis det er spesielle forhold knyttet til transaksjonene så kan dette også noteres direkte på transaksjonen.