Gå til hovedinnhold
Koble Bård til Unimicro (Uni Economy)
Kjetil Ek avatar
Skrevet av Kjetil Ek
Oppdatert for over 4 måneder siden

Unimicro (tidligere Uni Economy) er et økonomisystemet som er designet for å gjøre dine forretningsprosesser enklere og effektivisere din bedrift sine oppgaver. Løsningen er levert av Uni Micro, og du kan lese mer om den her.

For å koble Bård til Unimicro følger du disse stegene:

Gå inn på Innstillinger i toppmenyen:

Velg Regnskap i menyen til venstre:

Finn Unimicro i listen og trykk Koble til:

Du vil nå bli videresendt til Unimicro, og må logge deg inn der.

Velg hvilket selskap du vil bruke Bård i, og aksepter avtaler. Du blir da sendt tilbake til Bård, og nøkkeltall og regnskapsrapporter fra Unimicro vil straks være tilgjengelig for hele styret!

Fakturering av medlemmer

Hvis du er en forening (FLI) som sender faktura for årskontingent til medlemmene dine kan du spare mye tid på å gjøre dette hvis du bruker Bård og Unimicro.

Medlemmene registreres i medlemsregisteret i Bård, og overføres automatisk til Unimicro når du skal sende ut fakturaene, slik at fakturaene bokføres og sendes ut riktig fra Unimicro. Ingen manuell registrering og tidkrevende oppdateringer på tvers av systemene er nødvendig.

Registrering av betalinger gjøres i Unimicro, og betalingsstatus overføres automatisk tilbake til Bård, slik at styret har oversikten de trenger der (dette kan gå automatisk hvis KID benyttes).

Med et oppdatert medlemsregister i Bård kan du også sende ut informasjon til medlemmene på e-post eller SMS og avholde årsmøter.

Mer overordnet informasjon om fakturering av medlemmer kan du lese her: https://hjelp.brd.no/nb/articles/109825-fakturering-av-medlemmer

Forberedelser før fakturering av medlemmer

For å komme i gang med fakturering av medlemmer fra Bård må du først gjøre litt forarbeid:

Under Innstillinger \ Medlemsregister \ Faktureringsinnstillinger i Bård må du velge “Send fakturaer gjennom regnskapssystemet ditt”.

Deretter må du sette opp produkter i Unimicro under Salg \ Produkter. Det må opprettes et produkt for hver medlemskapstype i Bård. Når du oppretter produktet må du også angi et Produktnr, du kan f.eks. begynne på 1000.

I Bård setter du opp medlemskapstyper under Innstillinger \ Medlemsregister \ Medlemskapstyper. Dette kan f.eks. være “Medlemskontingent”, “Velforeningsmedlem” eller lignende. Produktnr du la inn i Unimicro legges inn under Produktnr på medlemskapstypen.

Hvordan fakturaene sendes ut til kunden styres av Unimicro. Faktura sendes ut automatisk basert på standard utsendelsesplan for kunden (dette kan for noen pakker settes opp under Under Innstillinger \ Utsendelse, men standardinnstillingene i Unimicro fungerer bra for de fleste).

Det er alltid lurt å sende en testfaktura til deg selv før du sender ut til alle, for å se at oppsettet fungerer som det skal.

Tekst på fakturalinjer

Teksten som legges på fakturalinjene som opprettes av Bård vil normalt være basert på medlemskapstypen, altså at det står f.eks. "Medlemskap Barn" hvis medlemskapstypen heter det.

Ønsker du å vise mer informasjon på fakturalinjene kan dette settes opp av support - du kan f.eks. vise tilleggsfelter som er registrert på medlemmene også, f.eks. "Hyttenr" eller "Idrett" hvis det er et tilleggsfelt på medlemmet, slik at det står f.eks. "Medlemskap Barn, Sport: Fotball". Kontakt support hvis du ønsker å få med slik informasjon på fakturalinjene.

Hvis du har brukt funksjonen for å koble sammen medlemmer vil også navnet på det tilknyttede medlemmet vise, altså f.eks. "Medlemskap Barn, Sport: Fotball, Nina Rolfsen".

Svarte dette på spørsmålet?